Σάββατο 23 Μαρτίου 2013

Ο Λούθηρος και η Εκκλησία

Στον πρόλογο του “The German Mass and Order of Divine Service”  - "Η Γερμανική Λειτουργία και η Σειρά της Θείας Λειτουργίας" (1526), ο Μαρτίνος Λούθηρος περιγράφει τρία διαφορετικά είδη "θείας λειτουργίας". Το πρώτο και δεύτερο είδος διαφοροποιούνται μόνο από την γλώσσα που χρησιμοποιείται (Λατινικά και Γερμανικά αντίστοιχα). Αξιοσημείωτα, ο Λούθηρος αναφέρει τα εξής για αυτά τα δύο είδη "θείας λειτουργίας":

"Στην εκκλησία θα πρέπει να διατηρήσουμε και να εορτάσουμε δημόσια και τα δύο αυτά είδη Λειτουργίας  για το γενικό κοινό ανθρώπων. Είναι άνθρωποι που δεν είναι ακόμη πιστοί ούτε Χριστιανοί. Το μεγαλύτερο μέρος τους όμως στέκονται εκεί και μένουν με το στόμα ανοιχτό, απλά και μόνο για να δουν κάτι το νέο: είναι σαν να κάνουμε Θεία Λειτουργία σε κάποια πλατεία ή άλλο ανοιχτό χώρο ανάμεσα σε Τούρκους ή πολυθεϊστές. Μέχρι στιγμής δεν έχει τεθεί ζήτημα ακόμη ενός τακτικά συναθροιζόμενου σώματος στο οποίο να εκπαιδεύονται Χριστιανοί σύμφωνα με το Ευαγγέλιο: υπάρχει όμως η συνάθροιση που θα προσελκύει δημόσια ανθρώπους στην πίστη και την Χριστιανοσύνη."

Έτσι, για τον Λούθηρο, η δημόσια λειτουργία στα Λατινικά και τα Γερμανικά έχουν ως σκοπό να εκθέσουν το ευαγγέλιο σε μη πιστούς. Παρατηρήστε ότι δεν βλέπει αυτές τις λειτουργίες ως κάτι που υπάρχει για  όσους είναι Χριστιανοί. Τι υπαγορεύει λοιπόν ο Λούθηρος για τους πιστούς; Ας συνεχίσουμε την ανάγνωση του έργου του για αυτό το τρίτο είδος "θείας λειτουργίας":


"Το τρίτο όμως είδος (θείας λειτουργίας), που θα πρέπει η Τάξη των Ευαγγελικών να αγκαλιάσει, δεν θα πρέπει να εορτάζεται τόσο δημόσια στις πλατείες ανάμεσα σε όλους τους ανθρώπους. Αυτοί, όμως, που επιθυμούν ειλικρινά να είναι Χριστιανοί, και που είναι έτοιμοι να ομολογήσουν το Ευαγγέλιο με το στόμα και με τα χέρια τους, θα πρέπει να δηλώσουν το όνομά τους και να συγκεντρώνονται μεταξύ τους σε κάποιο σπίτι για να προσεύχονται, να μελετούν, να βαπτίζουν, να μεταλαμβάνουν και να κάνουν άλλα Χριστιανικά έργα. Σε αυτή την Τάξη, αυτοί των οποίων η διαγωγή δεν ήταν η αρμόζουσα Χριστιανική, θα πρέπει να ελέγχονται, να επιτιμούνται, να διορθώνονται, να απορρίπτονται ή να αφορίζονται σύμφωνα με τον κανόνα του Χριστού στο Ματθαίο 18. Επίσης, θα πρέπει να επιβληθεί συνεισφορά ελεημοσύνης μεταξύ των Χριστιανών, που θα δίνεται πρόθυμα και θα μοιράζεται στους φτωχούς, σύμφωνα με το παράδειγμα του Παύλου στην Β Κορινθίους 9. Εδώ δεν θα πρέπει να υπάρχει η ανάγκη άψογης υμνωδίας. Εδώ θα γίνονται βαπτίσεις και η διεξαγωγή του δείπνου με σύντομο και λιτό τρόπο: και να κατευθύνονται όλα προς τον Λόγο, την προσευχή και την αγάπη. Εδώ θα γίνεται μια σύντομη κατήχηση για την Πίστη, τις 10 εντολές και την προσευχή του Κυρίου. Με μια λέξη, αν είχαμε μόνο ανθρώπους που ειλικρινά θα επιθυμούσαν να είναι Χριστιανοί, τότε σύντομα η λειτουργία θα λάβει την μορφή της από μόνη της. Αλλά δεν θα συνιστούσα ούτε θα κανόνιζα μια τέτοια συνάθροιση προς το παρόν. Δεν έχω τα κατάλληλα άτομα για μια τέτοια συνάθροιση, ούτε βλέπω πολλούς που να έχουν έντονη επιθυμία για κάτι τέτοιο. Αλλά αν τυχόν χρειαστεί να το κάνω, και μου ασκηθεί τόση πίεση ώστε να με ελέγχει η συνείδησή μου αν δεν το θέσω σε εφαρμογή, τότε ευχαρίστως θα κάνω το μέρος μου και θα το διασφαλίσω, και θα βοηθήσω σε αυτό όσο καλύτερα μπορώ".



Φαίνεται λοιπόν πως ο Λούθηρος καλεί για ενός διαφορετικού τύπου συνάντηση για τους πιστούς. Σε αυτή την συνάντηση, ο Λούθηρος δεν χρειάζεται να ορίσει τα πράγματα. Αντίθετα βλέπει ότι "η λειτουργία θα λάβει την μορφή της από μόνη της" (θα πρόσθετα ότι το Πνεύμα θα ήταν που θα διαμόρφωνε τις συναντήσεις). Ο Λούθηρος βλέπει το βάπτισμα και το δείπνο του Κυρίου να λαμβάνουν χώρα σε αυτές τις συναντήσεις και όχι στις δημόσιες συναθροίσεις που ήταν για τους άπιστους. Παρατηρήσετε επίσης ότι στις συναντήσεις αυτές, οι πιστοί θα δίδασκαν ο ένας τον άλλον και θα συγκέντρωναν χρήματα για να δώσουν στους φτωχούς.

Γιατί λοιπόν δεν κυνήγησε αυτόν τον τύπο συναντήσεων ο Λούθηρος; Μας λέει ότι δεν γνωρίζει "ειλικρινείς" Χριστιανούς που να επιθυμούν να συμμετάσχουν σε μια τέτοια συνάθροιση. Η ιστορία μας λέει ότι ο Λούθηρος υποχώρησε από την θέση του αυτή για να κατευνάσει την εκκλησία της πολιτείας.

Όλα όσα ακολουθούν από το σημείο αυτό του “The German Mass and Order of Divine Service” περιγράφουν τα πρώτα δύο είδη "θείας λειτουργίας" τα οποία ο Λούθηρος είπε ότι δεν ήταν απευθυνόμενα και για πιστούς και για άπιστους. Δεν γνωρίζουμε τι θα γινόταν ιστορικά αν ο Λούθηρος είχε εμμείνει στις θέσεις του: "ευχαρίστως θα κάνω το μέρος μου και θα το διασφαλίσω, και θα βοηθήσω σε αυτό όσο καλύτερα μπορώ".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου